Ook private partijen kunnen een belangrijke rol spelen bij de realisatie en exploitatie van schoolgebouwen, zegt Marc van Leent tijdens een Bouwstenen-bijeenkomst in één van de 8 brede scholen in ‘s-Hertogenbosch.
Instappers met geld en daadkracht 
Marc: “Er zijn van oudsher allerlei stichtingen en verenigingen met een maatschappelijke functie en eigen gebouwen. Denk aan gemeenschapshuizen en sportclubs. Maar er zijn ook steeds meer private partijen die als investeerder willen instappen. Ze brengen geld én daadkracht mee, waardoor plannen sneller van de grond komen. Waar publieke middelen tekortschieten, stappen zij in en trekken het plan vlot.”
Mensen met een ton op de bank
Zelf is Marc met Bijzondere plekken zo’n private ondernemer met een maatschappelijke missie. Samen met andere ondernemers ontwikkelde hij het ketelhuis van een oud ziekenhuis in Amersfoort tot een Parkhuis met horeca en kinderopvang. Ook transformeerde hij een 100 jaar oud schoolgebouw tot buurthuis, kinderopvang en broedplaats. “Meer dan 10% van de Nederlandse huishoudens heeft meer dan een ton op de bank en die hoeven niet altijd het hoogste rendement", benadrukt Marc. "Tegenover publieke armoede staat private rijkdom.”
Levendigheid en draagvlak
“In de rol van exploitant brengen private partijen creativiteit en flexibiliteit mee. Ze durven af te wijken van gebaande paden en ontwikkelen concepten die beter aansluiten op wat gebruikers echt nodig hebben. Denk aan multifunctioneel gebruik, dynamisch beheer of programmering die meebeweegt met de buurt. Die ondernemende aanpak zorgt voor meer levendigheid én meer draagvlak. Dat zie je gebeuren bij bijvoorbeeld Wijkpaleis Rotterdam, Krachtstation Utrecht en de Groene Afslag in Bussum. Private partijen voegen zichtbaar waarde toe.”
Deel-exploitant van een school 
“Het is ook heel goed denkbaar dat private partijen een rol spelen in schoolgebouwen, bijvoorbeeld als neven-exploitant”, gaat Marc verder. “Als een soort buitenboordmotor nemen zij dan een aanvullende rol op zich, bijvoorbeeld met horeca, culturele programmering of verhuur van ruimte, ‘s avonds en in het weekend als er geen lessen zijn. Ze brengen nieuw publiek binnen. Daarmee wordt niet alleen de ruimte beter benut, maar zorgt het ook voor een betere exploitatie.” Marc is samen met het Amersfoortse Trivium College een dergelijk concept aan het uitwerken. Wordt vervolgd.
Meedoen? Dat kan!
|
![]() |
Meer info
- Bericht: Goed mixen met scholen (28 mei 2025)
- MFA Kaart
- Wijkpaleis Rotterdam
- Krachtstation Utrecht
- Groene Afslag in Bussum.
- Parkhuis, Amersfoort
- Huis Mierenveld
- Trivium College, Amersfoort